Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

ASSESSMENT OF BUSINESS DEVELOPMENT TRENDS IN RUSSIAUNDER THE COVID-19 PANDEMIC

https://doi.org/10.18384/2310-6646-2021-3-122-137

Abstract

Aim. To consider the impact of the COVID-19 pandemic on the development of small and medium-sized businesses in Russia, and the economic situation development during the crisis, using the example of the retail market of 2006-2021. Methodology. The Russian shopping segment was investigated in the context of the COVID-19 pandemic in Russia. The index of entrepreneurial confidence in retail trade, retail trade turnover, the average number of employees in retail trade organizations for 2006-2020 were considered. All these indices, including those forecasted for 2021, demonstrate negative values. Results: The analysis revealed that entrepreneurial confidence in 2020 decreased, compared to previous periods, even despite state support, the economic situation deteriorated significantly, and this negatively affected the confidence of entrepreneurs. In the context of the COVID-19 pandemic, many enterprises began to lay off their employees, as there was a decrease in retail turnover. Research implications. Based on the results of the study, the author singled out the factors that limit the production activities of business in Russia. The main factors are lack of funds that are needed to open or develop a business; high transport costs and rent, which are included in the costs of organizations when determining taxable profit, and thereby increase the cost of products (goods, works, and services); high competition from other organizations, especially in the retail trade; high level of taxes. The tax burden by types of economic activity during the 2020 pandemic has been investigated; sectors with a large tax burden and industries with a low tax burden are shown.

About the Author

G. N. Semenova
Plekhanov Russian University of Economics; Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аванесян Э. А. Оценка воздействия COVID-19 на развитие субъектов малого и среднего предпринимательства // Кант. 2020. № 4 (37). С. 15-19.

2. Земцов С. П., Царева Ю. В. Тенденция развития сектора малых и средних предприятий в условиях пандемии и кризиса // Экономическое развитие России. 2020. Т. 27. № 5. С. 71-82.

3. Зимовец А. В., Сорокина Ю. В., Ханина А. В. Анализ влияния пандемии COVID-19 на развитие предприятий в Российской Федерации // Экономика, предпринимательство и право. 2020. Т. 10. № 5. С. 1337-1350.

4. Кийски С. В., Семёнова Г. Н. Специальные налоговые режимы для развития малого и среднего бизнеса // Современные проблемы, тенденции и перспективы развития предпринимательства в России / отв. ред. Т. Б. Фонина. М., 2021. С. 17-26.

5. Китрар Л. А., Липкинд Т. М., Остапкович Г. В. Индикаторы деловой активности в сфере услуг: отраслевые тенденции в период коронакризиса. М.: НИУ ВШЭ, 2020. 11 с.

6. Левашенко А. Д., Коваль А. А. Меры финансовой и нефинансовой поддержки МСП в условиях ситуации с COVID-19 // Экономическое развитие России. 2020. Т. 27. № 5. С. 66-70.

7. Панькова Д. А. Состояние и поддержка малого и среднего бизнеса в период пандемии 2020 года // Современные проблемы, тенденции и перспективы развития предпринимательства в России / отв. ред. Т. Б. Фонина. М., 2021. С. 153-157.

8. Семенова Г. Н. Влияние налогообложения на развитие бизнеса // Экономика и предпринимательство. 2020. № 3 (116). С. 667-671.

9. Семенова Г. Н. Малый бизнес и система оптимизации налогообложения // Перспективы развития предпринимательства в России / отв. ред. Л. И. Чистоходова. М., 2017. С. 28-31.


Review

Views: 2271


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)