PRICING MODELS IN KNOWLEDGE ECONOMY
https://doi.org/10.18384/2310-6646-2016-2-8-13
Abstract
The article provides an overview of possible pricing models applied to knowledge. Knowledge as a commodity possesses a number of features, forcing sellers to use the methods of price discrimination. The basic features of price discrimination of the first, second and third degree are described, and the conditions of their applicability are indicated. The authors consider the application of price discrimination of the first degree in relation to elite knowledge and the second-degree price discrimination in relation to mass knowledge, the moment of transition from elite to mass knowledge being indicated.
Keywords
ценообразование,
дискриминация,
потребитель,
монополист,
предельные издержки,
элитарное знание,
массовое знание,
pricing,
discrimination,
consumer,
monopolist,
marginal costs,
elite knowledge,
mass knowledge
References
1. Бром А.Е., Горлачева Е.Н. Создание системы управления знаниями на промышленном предприятии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2014. № 4. С. 56-64.
2. Горц А. Нематериальное. Знание, стоимость, капитал. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2010. 208 с.
3. Шерер Ф.М., Росс Д. Структура отраслевых рынков. М.: Инфра-М, 1997. 698 с.
4. Экономика знаний: коллективная монография / Под ред. В.П. Колесова. М.: Инфра-М, 2008. 432 с.
Views:
77