Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

THEORETICAL AND ANALYTICAL STUDY OF MANAGEMENT OF INNOVATIVE ACTIVITIES OF HIGH-TECH SCIENTIFIC ENTERPRISES

https://doi.org/10.18384/2310-6646-2020-3-109-117

Abstract

Aim. To perform a study of the features of the management of high-tech science-intensive enterprises innovative activities, as a set of important provisions based on their goals, mission and development plans. Methodology. The author analyzed the features of the management of high-tech science-intensive enterprises innovative activities, taking into account the influence of external and internal environment. During the study, analytical methods of comparative analysis and data generalization were used, as well as synthesis and induction to formulate conclusions. Results. It was revealed that innovative activity is successful only when its management is regulated by a whole set of the most important provisions. They include principles and rules, the functions of their practical implementation, relevant methods and tools. It is determined that such multi-level management should provide an appropriate organizational and economic mechanism, the capabilities of which will ensure the success of innovative activities by high-tech science-intensive enterprises. Research implications. The practical significance of the study lies in the fact that the presented theoretical and methodological features of innovation management will undoubtedly allow high-tech science-intensive enterprises to achieve significant success in the creation and commercialization of innovations, an adequate response to environmental challenges.

About the Author

S. S. Poloskov
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Басалаев Д. Э. Инновации, основные этапы и особенности инновационной деятельности предприятий промышленности // Известия Тульского государственного университета. Серия: Экономические и юридические науки. 2018. № 3-1. С. 19-23.

2. Галимова М. П. Готовность российских предприятий к цифровой трансформации // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия: Экономика. 2019. № 1. С. 27-37.

3. Демин С. С., Джамай Е. В., Сазонов А. А. Трансформация пространства корпоративной инновационной системы при реализации высокотехнологическими предприятиями концепции «Индустрия 4.0» // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2019. Т. 9. № 7А. С. 225-239.

4. Желтенков А. В. Формирование инновационного механизма развития системы управления промышленной организацией // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2011. № 4. С. 153-157.

5. Новиков Д. А. Методология управления. М.: Либроком, 2011. 128 с.

6. Полосков С. С. Желтенков А. В. Высокотехнологичные наукоёмкие предприятия и их позиционирование в конкурентной среде // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2018. № 2. С. 155-163.

7. Полосков С. С., Желтенков А. В., Моттаева А. Б. Методические основы мониторинга инновационного потенциала высокотехнологичных наукоёмких предприятий // Экономика и предпринимательство. 2018. № 4. С. 576-580

8. Полосков С. С. Особенности и пути совершенствования инновационной деятельности высокотехнологичных наукоёмких предприятий // Modern Economy Success. 2019. № 2. С. 87-94.

9. Попова Н. Н. Методический подход к оценке организационно-управленческих факторов, влияющих на уровень гармоничности управленческой деятельности на предприятии // Вестник Луганского национального университета им. Владимира Даля. 2017. № 1-1. С. 176-182.

10. Томилина Я. В. Процесс формирования инновационной среды организации // Фундаментальные исследования. 2014. № 6-2. С. 335-339.

11. Управление машиностроительным предприятием: учеб. пособ. / С. Г. Баранчикова, Т. Е. Дашкова, И. В. Ершова и др. Екатеринбург, 2015. 252 с.

12. Черкасова Е. М. Анализ подходов к управлению инновационной деятельностью образовательных организации // Проблемы современной экономики. 2016. № 3 (59). С. 210-215.

13. Almeida F. L., Santos J. D., Monteiro J. A. A survey of innovation performance models and metrics // Journal of Applied Economic Sciences. 2017. Vol. 12. № 6. P. 1732-1750.

14. Keupp M. M., Palmie M., Gassmann O. The strategic management of innovation: a systematic review and paths for future research // International Journal of Management Reviews. 2012. Vol. 14. № 4. P. 367-390.

15. Schewe G. Successful innovation management: An integrative perspective // Journal of Engineering & Technology Management. 1994. Vol. 11. № 1. P. 25-53.


Review

Views: 93


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)