Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

TOWARDS THE URGENCY OF ESTIMATION OF NON-MONETARY FACTORS INFLUENCE ON MARKET PLAYERS DECISION-MAKING

Abstract

This article is concerned with the main problems that appear in developing
the economic interest conception that allows of applying a quantity analysis of the influence
non-monetary factors have on market players decision-making. One of the goals the author
sets is to strengthen the theoretical basis of efficiency estimation methods in decision-making.
Some weaknesses of the homo economicus paradigm have been studied and the comparative
analysis of such categories of economics as utility and economic interest has been done. As
a result the rule of efficient decision-making that takes into account the impact of non-monetary
factors has been formulated.

About the Author

Ян Шокин
Международный университет природы, общества и человека «Дубна»
Russian Federation


References

1. Алле М. Условия эффективности в экономике. М.: Науч.-изд. центр "Наука для общества", 1998.

2. Глинский Б.А., Грязнов Б.С., Дынин Б.С., Никитин Е.П. Моделирование как метод научного исследования (гносеологический анализ). М.: Издательство Московского университета, 1965.

3. Гринберг Р., Рубинштейн А. Экономическая социодинамика. М.: Институт соц. экономики, 2000.

4. Гундаров И.А. Пробуждение: пути преодоления демограф. катастрофы в России. М., 2001.

5. Кузнецов О.Л., Кузнецов П.Г., Большаков Б.Е. Система природа-общество-человек: Устойчивое развитие. Международный университет природы, общества и человека "Дубна", 2000.

6. Лившиц В.Н., Панов С.А., Трофимова Н.В. Экономика России. Путь к устойчивому развитию // Россия, стратегия развития в ХХI веке. Ч. II. М.: Ноосфера, 1997.

7. Маркс К. Капитал. Критика политической экономии. (Пер. И.И. Скворцова-Степанова.) Т. I. Кн. I. М.: Политиздат, 1978.

8. Павлов И. А. Поведенческая экономическая теория - позитивный подход к исследованию человеческого поведения (научный доклад). М.: ИЭ РАН, 2007.

9. Петти В., Смит А., Рикардо Д., Кейнс Дж., Фридмен М. Классика экономической мысли: Сочинения. М.: Издательство ЭКСМО-Пресс, 2000. (Серия «Антология мысли»).

10. Смит А. Теория нравственных чувств / Вступ. ст. Б.В. Мееровского; Подгот. текста, коммент. А.Ф. Грязнова. М.: Республика, 1997. (Б-ка этической мысли)

11. Шокин Я.В. К вопросу построения модели универсальной стоимости. Сборник докладов Третьей международной конференции «Россия: тенденции и перспективы развития», секция «Экономическая наука и экономическая политика в современной России». М.: ЦЭМИ РАН, 2002.

12. Шокин Я.В. Теория потребительского поведения: метаденежный аспект // Труды университета «Дубна»: Гуманитарные и общественные науки: Сб. статей: Вып. II. Дубна: Междунар. Ун-т природы, о-ва и человека «Дубна», 2003.

13. Шухов Н.С. Ценность и стоимость (опыт системного анализа). Вып. I. Часть I: «Проблема ценности и стоимости в зарубежной литературе». М.: Изд-во стандартов. 1994. 20 п.л.

14. Шухов Н.С. Ценность и стоимость (опыт системного анализа). Вып. I. Часть I: «Теории ценности и стоимости в отечественной экономической науке». М.: Изд-во стандартов. 1994.

15. Simon H.A. Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science // The American Economic Review. June, 1959. Vol. 49. N 3.

16. Smith V.L. Economics in the Laboratory // The Journal of Economic Perspectives. Winter, 1994. Vol. 8. N 1.

17. Tversky A., Kahneman D. Rational Choice and the Framing of Decisions // The Journal of Business. October, 1986. Vol. 59. N 4. Part 2: The Behavioral Foundations of Economic Theory.


Review

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)