Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

DEVELOPMENT OF A MULTICOMPONENT MARKETING MODEL FOR ORGANIZING RESEARCH WORKS

https://doi.org/10.18384/2310-6646-2020-3-129-135

Abstract

Aim. To consider the key features of the process of developing and applying a multi-component marketing model for organizing research activities in order to optimize economic costs and commercialization indicators. Methodology. The authors considered theoretical and methodological foundations related to the development of research models for modern high-tech enterprises in order to develop a synthesized model for organizing research and development with the inclusion of a marketing complex in its basis. Results. The article presents a model of marketing organization of research processes to optimize the formation of groups of economic and production costs and financial indicators. Research implications. A marketing model has been developed for the organization of research activities. The main advantages of using the marketing model are defined. The article presents the content structure of the proposed multicomponent marketing model for the organization of research works. A variant of modification of the multicomponent marketing model of scientific and technological innovations according to the specifics of the organization of research works is proposed.

About the Authors

A. A. Sazonov
Moscow Aviation Institute (National Research University
Russian Federation


L. V. Mikhailova
Moscow Aviation Institute (National Research University
Russian Federation


O. D. O. Dikova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Артамонова А. С. Маркетинговая деятельность в научной организации // Вопросы территориального развития. 2016. № 4 (34) [Электронный ресурс]. URL: http://vtr.vscc.ac.ru/article/1983 (дата обращения: 20.06.20).

2. Балашов В. В., Лавровская И. Б., Желтенков А. В. Зарубежная практика селективного управления научной деятельностью в научно-образовательных социально-экономических системах // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2014. № 2. С. 6-13.

3. Володько В. Ф. Инновационные модели маркетинговой деятельности предприятия // Наука и техника. 2020. № 2. С. 130-138.

4. Васильева И. А., Колосова В. В., Сазонов А. А. Управление жизненным циклом продукции в условиях трансформации производства // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2019. № 3. С. 50-58.

5. Желтенков А. В. Развитие управления организацией промышленного типа: проблемы, концепции, цели, механизмы. М.: ИИУ МГОУ, 2008. 149 с.

6. Комонов Д. А., Михайлова Л. В., Сазонов А. А. Исследование теоретических аспектов оценки стоимости инновационно-активного предприятия // Вестник университета. 2018. № 4. С. 35-38. DOI: 10.26425/1816-4277-2018-4-35-38

7. Подопригора М. Г., Пивоварова К. А. Модель процесса управления маркетингом некоммерческой организации // Фундаментальные исследования. 2016. № 10-1. С. 183-188.

8. Сазонова М. В., Васильева И. А., Комонов Д. А. Исследование ключевых ресурсов процесса трансформации корпоративной инновационной системы отечественных предприятий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2019. № 1. С. 16-24.

9. Усков В. С., Бушманова А. С. Тенденции развития и направления совершенствования маркетинговой деятельности в научном институте // Вопросы территориального развития. 2015. № 3 (23). С. 6.


Review

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)