Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

ANALYSIS OF INNOVATIVE ASPECTS IN THE FORMATION OF THE DEVELOPMENT STRATEGY OF DOMESTIC ENGINEERING ENTERPRISE (ON THE EXAMPLE OF THE AVIATION INDUSTRY)

https://doi.org/10.18384/2310-6646-2021-126-132

Abstract

Aim. To analyze the main innovative aspects that affect the process of forming a comprehensive development strategy aimed at optimizing the production and economic activities of domestic machine-building enterprises, working in the aviation industry. Methodology. The theoretical and methodological foundations of the strategy for the development of mechanical engineering are highlighted (on the example of the aviation industry), in which it is proposed to transform this industry based on the introduction of a unique innovative digital environment. The analytical assessment of the provisions of the program of strategic development of the aviation industry of the Russian Federation until 2030 is used as research methods. Results. The main groups of internal and external factors affecting high-tech machine-building enterprises are revealed. It is proposed to update the components of this strategic program in order to take into account risk factors and global trends. Research implications. It is determined that in order to preserve and further increase the innovative potential of machine-building enterprises, state support for economically justified direct investment is needed, which will increase their competitiveness. It is established that modern conditions presuppose the beginning of the processes of sequential integration of enterprises into the production cluster, which should include factories, design bureaus and educational institutions.

About the Authors

A. A. Sazonov
Moscow Aviation Institute (National Research University)
Russian Federation


T. D. Margaryan
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


O. D. Dikova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


References

1. Авдеева О. В., Васильева И. А., Сазонова М. В. Изучение проблем синхронизации этапов при проведении современных маркетинговых исследований // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2020. № 3. С. 33-40.

2. Галкина Г. С., Желтенков А. В. Организация мониторинга отраслей промышленности в рамках концепции устойчивого развития РФ // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2020. № 1. С. 35-44.

3. Желтенков А. В., Прохватилов А. М., Моттаева А. Б. Формирование стратегий импортозамещения отечественными предприятиями в условиях санкций // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2017. № 1. С. 40-47.

4. Джамай Е. В., Сазонов А. А., Петров Д. Г. Адаптация метода функционально-стоимостного анализа для автоматизации управления предприятием (на примере авиационной промышленности) // Вестник университета. 2016. № 2. С. 210-212.

5. Круглова Е. Ю. Анализ долгосрочных тенденций мирового рынка гражданской авиации для целей выбора конкурентной стратегии авиапроизводителя // Транспорт Российской Федерации. Журнал о науке, практике, экономике. 2015. № 1 (56). С. 12-15.

6. Никитенко А. А. Развитие продаж авиатехники на мировом рынке // Российский внешнеэкономический вестник. 2018. № 10. С. 91-100.

7. Сазонов А. А., Васильева И. А., Михайлова Л. В. Исследование механизмов управления отечественными промышленными предприятиями в условиях новой технологической концепции // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Экономика. 2020. № 1. С. 74-81.

8. Топорков А. М. Сравнительный анализ развития международных и отечественных корпораций авиационной промышленности // Вестник Волжского университета им. В. Н. Татищева. 2016. № 2. С. 195-204.


Review

Views: 94


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)