Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Economics

Advanced search

MANAGING INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF DOMESTIC AND FOREIGN COMPANIES

Abstract

The article examines domestic and foreign
experience of managing intellectual development. The
main aspect in the management of intellectual potential
is to provide a complex interaction of all its elements:
human, organizational and client capabilities. Methods
of forming and developing intellectual capacity in Russia
and abroad differ significantly. The main components of
the development of intellectual capacity are the development
of human, institutional and client capabilities.
The use of foreign experience in the development of
intellectual capacity is not always effective for Russian
companies. Despite this, the study of international experience
is necessary, because it allows us to define the
basic directions of formation and development of intellectual
potential.

About the Author

Елена Изотова
Московский государственный вечерний металлургический институт
Russian Federation


References

1. Войнов Д.А. Развитие интеллектуального потен- циала коммерческой организации как ключе- вого фактора конкурентоспособности: дис. … канд. экон. наук. М., 2004. 188 с.

2. Гапоненко А.Л., Орлова Т.М. Управление знаниями. Как превратить знания в капитал. М., 2008. 400 с.

3. Кадровая политика «Газпром» [Электронный ресурс]: [сайт]. [2011]. URL: http://www.gazprom. ru/career/hr-policy (дата обращения: 03.02.11).

4. Казарин М. Коучинг как средство управления [Электронный ресурс]: [сайт]. [2007]. URL: http://kazarin.clan.su/publ/1-1-0-6 (дата обраще- ния: 01.02.11).

5. Корякина Е.Н. Управление развитием интеллек- туального потенциала в холдинговых компани- ях: дис. …канд. экон. наук. М., 2006. 170 с.

6. Методы обучения и развития персонала, при- меняемые в Великобритании [Электронный ре- сурс]: [сайт]. [2005]. URL: http://www.trainings. ru/library/articles/?id=6299 (дата обращения: 02.02.2011).

7. Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., СтародубцеваЕ.Б. Современный экономический словарь. М., 2008. 512 с.

8. Серых О. Обучение персонала методом Job Shadowing [Электронный ресурс]: [сайт]. [2008]. URL: http://www.4dk.ru/process/consultations/ 2008/9/527 (дата обращения: 02.02.2011).

9. Стюарт Томас А. Интеллектуальный капитал. Новый источник богатства организации. М., 2007. 368 с.

10. Топ-100 самых дорогих брендов мира [Элект- ронный ресурс]: [сайт]. [2010]. URL: http://www. adme.ru/research/top-100-samyh-dorogih-brendovmira- brandz-142755 (дата обращения: 07.02.11).

11. Шоул Джон. Первоклассный сервис как конку- рентное преимущество. М., 2008. 338 с.


Review

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5040 (Print)
ISSN 2949-5024 (Online)